2012年9月10日月曜日

モノのなまえ name

こんにちは、谷です。

みなさん、SINGERのミシン、御存知ですか?どうやら有名なブランドらしいのですが、恥ずかしながら僕は今日まで知りませんでした・・・。

今日SINGERをはじめて知った僕は、そのネーミングに感動したんです。

SINGER、歌い手、ということですよね。つまり、この会社はミシンのガタガタという普段ただうるさい騒音と感じてしまいがちな音を裁縫の「歌」と見立て、その音を発するそのミシン自身を「歌手(Singer)」と名付けたのです。

なんとも素敵ではありませんか。

普段ネガティブに捉えてしまいがちな事象を一気にポジティブに変換してのける、魔法のようなネーミングですよね。日常生活を象徴する、何気ないけれどかけがえのない音の記憶、母親につくってもらった手提げかばんを思い出します。

これはもはやデザインワークの神髄です。

まあ、結局これは僕の勘違いだったわけですが、(本当は創始者の名前シンガーさん)僕の中で大きく何かが変わった、そんな小さいけれど大きな出会いでした。

たに

Hello, this is Naoki.

Do you know the brand for sawing machine, SINGER? It seems to be a big brand, but I didn't know that. I am ashamed to say that.

Today I knew about it, and I had an impressiveness for this naming.

SINGER means the person who sings songs. Namely this company likens the noise from the machine as "a sawing song", and they named the machine which is an origin of those sounds as a "singer".

How beautiful it is!

It is a great naming like a magic, because it changes a negative phenomenon into positive in one breath. An auditory memory which is unconcerned but precious is a symbol of daily life, I remind the bag my mother made for me.

It is the spirit of design works.

Well, actually it was my misunderstand, (truth is the name of founder: Mr. Singer) but there was a big change in my mind, it was a small meeting but it was also a big meeting.

Naoki

0 件のコメント:

コメントを投稿